خواص درمانی و غذایی گوجه ‌فرنگى


گوجه ‌فرنگى ابتدا به ‌عنوان گیاه زینتى در باغچه ‌ها مورد استفاده قرار گرفت و به نام سیب طلایى یا سیب عشق معروف شد. مصرف گوجه ‌فرنگى به‌ عنوان نوعى سبزى از قرن نوزدهم میلادى به بعد شروع شد و بعد از جنگ جهانى اول به ‌تدریج بر مصرف آن اضافه شد، ‌طورى که امروزه به صورت خام و پخته یا به ‌صورت سس و رب موارد استعمال زیادى دارد.

تركیبات شیمیایی

بررسی تركیبات و مواد موجود در گوجه فرنگی نشان می دهد كه درمیوه ی گوجه فرنگی رسیده، گلوكز، فروكتوز، ساكاروز و تقریبا تمام آمینواسیدهای اصلی به استثنای ترپتوفان وجود دارد.
اسید آلی اصلی و عمده ی موجود در گوجه فرنگی، اسید سیتریك است. اسیدیته ی میوه به تدریج از مرحله ی سبزی به طرف قرمز شدن افزایش می یابد و حداكثر آن، موقعی است كه قرمز شدن و رنگ عوض كردن آن آغاز می گردد و پس از آن رو به كاهش می گذارد. ماده ی رنگی اصلی و عمده ی گوجه فرنگی كاروتنوئید، بتاكاروتن  و لیكوپن می باشد. حداكثر مقدار كاروتنوئیدها در حالتی است كه گوجه فرنگی در زیر تابش مستقیم نور رشد می كند.

خواص و كاربرد :

میوه ی نارس گوجه فرنگی سمی است و باید از خوردن آن پرهیز كرد. به علاوه خوردن برگ آن که به عنوان دارو در مواردی تجویزمی شود، باید در حد اعتدال و به مقدار مجاز و محدود، در حدی كه پزشك تعیین كرده مصرف شود، زیرا برگ آن هم سمی است.
- در چین از جوشانده ی ریشه، شاخه ها و برگ های مسن گوجه فرنگی برای رفع دندان درد  استفاده می کنند و خود گیاه نیز خاصیت حشره كش دارد .
ماده‌ای سمّی به نام سولانین در گوجه‌فرنگی سبز و نارس وجود دارد که خوردن آن موجب مسمومیت می‌شود و دل پیچه، اسهال و باز شدن مردمک چشم ایجاد را می‌ کند.
- در هند و چین از میوه ی گوجه فرنگی به عنوان ملین استفاده می شود و برای تقویت مسلولین(مبتلایان به بیماری سل )، تب های حصبه ای، رفع ورم ملتحمه ی چشم، آماس گوش(اوتیت)  و دفع سنگ كلیه  تجویز می شود.
- در اندونزی از گرد برگ های خشك كوبیده ی گوجه فرنگی، برای رفع آفتاب سوختگی پوست  و صورت استفاده می شود. از پاشیدن آب دم كرده ی برگ گوجه فرنگی، برای دفع آفت كلم  به نام كاترپیلار نتیجه خوبی گرفته شده است.
- مصرف گوجه ‌فرنگی برای مبتلایان به درد مفاصل  تجویز شده است و برای مبتلایان به نقرس  و روماتیسم  مفید است.
- گوجه ‌فرنگی، خنک و اشتها ‌آور است و آب آن برای رشد و نمو بهتر طفل موثر می ‌باشد.
- گوجه فرنگی به علّت دارا بودن ویتامین‌های A  ، B، C، K  و مواد معدنی مانند کلسیم ، فسفر  و آهن در تأمین انرژی و تقویت بدن نقش موثری ایفاء می ‌کند.
گوجه ‌فرنگی یکی از مهم ترین منابع ویتامین A می ‌باشد. لذا در تقویت بینایی،  تقویت و سلامتی پوست و مخاط‌ ها (دهان و بینی) رشد و نمو استخوان‌ها ضروری است.
- گوجه ‌فرنگی سرشار از ویتامین‌های B1  و B2  می ‌باشد؛ از این جهت در تسکین دردهای عصبی، رفع بی ‌اشتهایی، و درمان یبوست ، نقصان ترشح شیر مادر و تورم‌ دهان تجویز می ‌شود.
- گوجه ‌فرنگی، بدن را در برابر امراض و بیماری‌های عفونی  حفظ می‌ کند.
- مصرف گوجه ‌فرنگی نیرو و نشاط می ‌بخشد و پوست و دانه‌های آن به هضم غذا کمک می ‌کند و روده‌ها را پاک می ‌نماید.
- آب گوجه ‌فرنگی ادرار‌آور مفیدی است.
- برای تمیز کردن خون باید از آب گوجه فرنگی و کرفس به نسبت مساوی و به مقدار 3 فنجان در روز، قبل از غذا و به مدت 3 هفته استفاده کرد.
- گوجه ‌فرنگی هضم مواد نشاسته‌ای را آسان می ‌کند و به همین جهت از آن سس درست کرده و با حبوبات  پخته مصرف می ‌کنند.
- مصرف گوجه ‌فرنگی برای اشخاصی که مبتلا به سنگ کلیه و مثانه و کبد  هستند، تجویز شده است.
- گوجه ‌فرنگی بعد از لیموترش  بیش از سایر میوه‌ها ویتامین C  دارد و مقدار زیادی فسفر، آهن، سیلیس و کلسیم دارد.
- گوجه فرنگی گرچه دارای اسید سیتریک است، اما بدن را قلیایی می‌‌کند.
- بوی برگ ‌های گوجه ‌فرنگی، زنبورهای خرمایی را ناراحت می‌ کند، لذا می ‌توان بوته‌ ی گوجه ‌فرنگی را در باغ‌ها و بوستان‌ها کاشت تا از گزند زنبورها در امان باشند.
- اگر در محل مورچه ‌ها چند عدد برگ گوجه ‌فرنگی بگذارید، بوی این گیاه مورچه ‌ها را فراری می ‌دهد.
- برای تمیز کردن لکه ی جوهر بر روی لباس، یک تکه پنبه را در آب گوجه فرنگی فرو برده و روی لکه ی جوهر بمالید. سپس آن را بشویید.
- اگر پوست شما کک و مک  دارد، هر روز آن را با آب گوجه فرنگی تمیز کنید. کم کم کک و مک ‌ها را از بین می ‌برد.
- برای جلوگیری از مزاحمت حشرات می ‌توانید برگ ‌های گوجه ‌فرنگی را به بند بکشید و آن ‌را در اطاق خود بیاویزید، با این کار حشرات فرار می ‌کنند.
- سالاد کاهو و گوجه ‌فرنگی درمان کننده ی امراض عصبی هستند.
خوردن گوجه ‌فرنگی، برای بعضی بیمارانی که دچار حساسیت یا آلرژی (خارش بدن،قرمز شدن پوست، آسم، کهیر و...) هستند، ضرر دارد.

تذکرات:

1- گوجه ‌فرنگی نارس و کال هضمش سنگین است، لذا خوردن آن باعث دل درد می ‌شود.
2- سرخ کردن زیاد  گوجه فرنگی در روغن باعث سنگینی هضم آن می ‌شود و روی آتش کباب کردن آن مناسب است.
3- ماده‌ای سمّی به نام سولانین در گوجه‌فرنگی سبز و نارس وجود دارد که خوردن آن موجب مسمومیت می‌شود و دل پیچه، اسهال و باز شدن مردمک چشم ایجاد را می‌ کند.
4- خوردن گوجه ‌فرنگی، برای بعضی بیمارانی که دچار حساسیت یا آلرژی  (خارش بدن،قرمز شدن پوست، آسم ، کهیر و...) هستند، ضرر دارد.

منابع:

خواص سبزی ها،تالیف مرتضی نظری
WWW.WIKIPEDIA.COM
WWW.TAAMASRAR.COM
گردآوری مطلب: آیت اللهی-کارشناس تغذیه تبیان

Be Your Doctor. با پشتیبانی Blogger.
Accessories

Followers

امار گیر

از ما خرید کنید و با ما باشید.

> اسپری تاخیری Super Dooz 125000

> کرم 2عددي شارک پاور مخصوص آقایان

> مگنا RX

> قطره خوراكي اسپانيش فلاي مخصوص بانوان

> اسپری بزرگ کننده سـیـنه دکتر جیمز

> كرم مرواريد اصل فلور محصول فرانسه

> دستگاه اكستندر:افزایش طول و سایز آلـت

> نرم افزار تبدیل گفتار به نوشتار

> ریش تراش ضد آب میکروفورس

> اصلاح مردان میکروتاچ MICRO TOUCH

> ژل زنـاشويي اينتيمو با تاييديه بهداشت

> قطره خوراكي اسپانيش فلاي : مخصوص خانمها

> قرصهاي ويگو : مخصوص دیرانـزالی و نعـوظ آلـت

> کرم بزرگ و سفت کننده باسن پارتنر فرانسه

> کمربند لاغری جدید استیم بلت steam belt

> کرم شارک پاور مخصوص آقایان

> لارجرباكس ويژه : افزایش طول و سایز آلــت

> آلبوم سعید پور سعید

> نچرال ولتز -NATURAL-WEALTH

> آلبوم های همایون ( امین حبیبی )

> كاملترين مجموعه موسيقي آرام بخش

> لوسیون رفع تیرگی مناطق حساس بدن Partner

> آموزش زبان انگلیسی در خواب

> ژل آمیزشی سیمپلکس فرانسه

> کرم لارگو (افزایش حجم و ضخامت - آقايان-)

> تمامي آلبومهاي ايرج بسطامي

> شارك پاوركرم:افزايش قطر و سايز آلـت مردان

> ویبرادوم رومانتیک با مجوز بهداشت

> لنز رنگی چشم چند رنگ اینوا

> کرم برطرف کننده سفیدی موی Discreet

Categories

خواص هویج ارزش غذایی کدو حلوایی و تخم کدو ارزش غذایی کلم بروکلی خواص درمانی هویج خواص کلم بروکلی فواید پیازچه برای سلامتی * بابونه * * بانشاط شدن * جعفری * بهبود جراحت * در مورد هویج * فلفل دلمه ای * * مرزه * * مفید برای بیماری قلب * کاسنی * ارتقا دهنده سلامتی ارتقا سلامتی روده از روده تا ریه اسفناج افزاینده شیر مادر انواع کدو حلوايي انواع کدو حلوایی اگر مغز شما دیگر كشش فراگیری مطالب را ندارد، این سبزی بدبو را دست کم نگیرید تاثیر درمانی کرفس تاثیر درمانی کرفس در سرطان خون تاثیر فلفل تند در پیشگیری از دیابت تاثیر کدو سبز بر کاهش علاعم بیماری تاثیر کرفس بر بوی بد دهان تاثیر کلم بروکلی بر قلب ترخون و خواص آن تره‌ فرنگي، سبزي پُر‌ خاصيت ترکیبات نعناع تزئین کننده غذا حمایت از سیستم قلبی و عروقی خاصیت سیر خواص * ریحان خواص اب هویج خواص اسفناج خواص بابونه خواص بابونه Chamomile خواص بادمجان خواص تره فرنگی خواص تغذیه ای و درمانی تره فرنگی خواص جشنیز خواص جعفری خواص خوب فلفلها خواص دارویی کدوحلوایی خواص درماني قارچ ها خواص درمانی تخم کدو خواص درمانی ریحان خواص درمانی مرزه خواص درمانی نعناع خواص درمانی و غذایی پیاز خواص درمانی پیاز خواص درمانی کاسنی خواص درمانی کدو خواص درمانی کلم بروکلی خواص درمانی گشنیز و تخم آن خواص شاهي Garden Cress خواص شگفت انگيز آب هويج خواص غذایی و سلامتی کاهو خواص غذایی کاهو خواص فلفل قرمز خواص كرفس خواص مرزه خواص مفيد قارچ ها خواص مفید ترخون خواص مفید روغن ‏های فرار ترخون خواص مفید فلفل ها خواص نخود‏فرنگی خواص نعناع خواص پیاز خواص کاسنی خواص کاهو خواص کدو حلوایی خوردن کلم بروکلی خوص دارویی کدو حلوایی درباره نعناع * درمان دردهای حاصل از رانندگی و علائم سرماخوردگی درمان روماتیسم و آرتریت ها درمان سردرد درمان سردرد و دل درد با نعنا درمان سرماخوردگی درمان نفخ درمان و پیشگیری از سرماخوردگی با محصولات نعناع درمان پرمویی راهنماي خريد،نگهداري و پخت کدو حلوایی راهنمایی خرید و پخت کدو حلوایی رفاقت سیر با فلب وعروق رفع خستگی با * رفع سردرد با نعناع رفع کننده بوی بد دهان روش پخت بادمجان ریحان سایر فواید شگفت انگیز سیر سبزی ضد الرژی سبزی پیشگیر بیماریها سلامت پوست با * سیر بخورید تا سرما نخورید سیر*ضد میکروب قوی است سیر، رگ‌ها را شل می ‌کند شاهی فایده سیر بر سرما خوردگی فایده سیر برای دیابت فایده لوبیا سبز نصبت به استخوان سازی فلفل در طب سنتی فلفل دلمه ای فلفل دلمه ‌ای بخورید فوايد هويج براي پوست فواید اسفناج فواید تغذیه ای بدمجان فواید تغذیه ای پیازچه فواید جشنیر فواید روغن های ضروری جعفری فواید شاهی فواید پیاز در سلامتی فواید کاسنی فواید کلم بروکلی برای قلب قارچ های خوراکی قویترین انتی اکسیدان در جعفری كرفس مواد مضر را دفع می كند لم بروکلی لوبیا سبز و خواص آن ماسک هويج محتوای هویج مرزه مروری بر خواص کنگر فرنگی مواد ضد الرژی مواد مغذی کدو نشاط بعد از ناهار با نعناع نوخودفرنگی * نکات تغذیه ای جعفری نکاتی در مورد بادمجان نکاتی در مورد خرید بادمجان نکاتی که باید در خوردن بادمجان رعایت شود هویج پخته هویج پخته * هویج پخته مغذی تر است پوست هاي خشک و حساس پیاز و سیر؛ ضد آلرژی‌ های بهاری پیشگیری از سرطان خون با کرفس و جعفری پیشگیری از سرماخوردگی چای نعناع برای كنترل پُر مویی چرا كلم بروكلی برای قلب مفیده؟ کنترل پر مویی

برچسب ها

Archives