گوجه فرنگی

مروری بر خواص گوجه‌فرنگی

تاریخچه

خاستگاه اولیه گوجه فرنگی را به آمریکای جنوبی نسبت می ‌دهند؛ جایی که میوه‌های کوچک گوجه فرنگی برای نخستین بار کشت شده و مورد مصرف خوراکی و درمانی قرار گرفته است. بعدها گوجه فرنگی به کشورهایی مانند پرو، هلند و انگلستان راه یافت و در حال حاضر، در تمامی مناطق دنیا کشت و مصرف می ‌شود. گوجه فرنگی انواع متعددی داشته و یکی از پرمصرف‌ ترین سبزی‌های جهان است. گوجه فرنگی گیاهی است، یک ساله که شاخه‌های بلند آن تا ارتفاع یک متر بالا می‌ رود و دارای گل‌هایی زرد رنگ است.
علاوه بر آنکه گوجه فرنگی مصرف خوراکی و درمانی دارد، برخی از انواع آن به صورت زینتی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. تفاوت گونه‌های متعدد گوجه فرنگی در PH، رنگ، آلودگی به بیماری‌ها و مقاومت مکانیکی است. گوجه فرنگی را باید هنگامی که به طور کامل رسیده و قرمز شد، مصرف کرد. به طور معمول، میوه گوشت دار گوجه فرنگی را هنگامی که به طور کامل رسید، از بوته جدا می ‌کنند اما در برخی موارد، گوجه فرنگی نارس و سبز را می ‌چینند تا با گذشت زمان رسیده و قرمز شود.
توصیه می ‌شود که از این گوجه‌های نرسیده و سبز رنگ استفاده نشود، زیرا به دلیل داشتن ماده‌ای سمی به نام سولانین، مصرف آنها در بدن، ایجاد مسمومیت خواهد کرد. گوجه فرنگی را به دو صورت خام و پخته مصرف می ‌کنند و صنعتگران غذا نیز با استفاده از تکنولوژی و دانش روز، انواع متعددی از محصولات غذایی تهیه شده از گوجه فرنگی را به بازارها عرضه کرده‌اند. محصولاتی از قبیل رب گوجه‌فرنگی، پوره گوجه فرنگی، آب گوجه‌فرنگی، سس گوجه فرنگی، پودر گوجه فرنگی و...گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین A ،B1، B2 و C، آب، املاح و مواد معدنی از جمله کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیم، آهن، مس، روی، ارسنیک و کبالت است. میزان قند موجود در گوجه فرنگی(گلوکز و فروکتوز) اندک بوده و علاوه بر آن مقداری پروتئین و چربی نیز در گوجه فرنگی وجود دارد. رنگ دانه اصلی گوجه فرنگی لیکوپن بوده که سبب ابعاد رنگ قرمز آن می‌ شود. پوست گوجه فرنگی حاوی مقادیر فراوانی از کاروتینوئیدها بوده که به وسیله سلول‌های روده انسان جذب می‌ شود. بنابراین اغلب توصیه می ‌شود که این سبزی خوش‌طعم را همراه با پوست میل کنید. گوجه فرنگی به علت دارا بودن مواد مغذی زیاد، یکی از پایه‌های اصلی سبزی‌ها در رژیم‌های غذایی معروف و کارآمد است. نکته جالب آن است که پختن گوجه فرنگی سبب از بین رفتن یا کاهش میزان مواد مغذی آن نشده و حتی در برخی موارد، هضم آن را در بدن آسان‌تر می ‌کند. نکته مهمی که پیش از مصرف کردن گوجه فرنگی باید رعایت شود، شستن و ضدعفونی کردن آن است.

خواص گوجه‌فرنگی

1- مصرف گوجه‌فرنگی سبب کاهش ابتلا به سرطان لوزالعمده و پروستات می‌ شود. اثر گوجه فرنگی در این بیماری‌ها به لیکوپن آن نسبت داده می ‌شود. اگر چه مصرف آن را همراه با سایر سبزی‌ها از جمله کلم بروکلی توصیه می‌ کنند و احتمال مکمل‌ بودن این سبزی‌ها و تأثیر همزمان آنها در درمان بیماری وجود دارد. علاوه بر سرطان لوزالمعده و پروستات، تأثیر گوجه فرنگی در درمان سرطان‌های ریه ، معده و سایر انواع آن نیز مورد بحث و تحقیق است.
2- لیکوپن گوجه فرنگی، آنتی‌اکسیدانی است که مانع ایجاد کلسترول بد خون می ‌شود و به همین دلیل از بروز حملات و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌ کند. باید دقت شود که مصرف گوجه‌فرنگی خام سبب دفع بخش زیادی از لیکوپن موجود در آن می‌ شود. بنابراین بهتر است که گوجه‌فرنگی را بیشتر به صورت پخته مصرف کنید زیرا در این صورت، لیکوپن بیشتری در دسترس سلول‌های بدن قرار می‌ گیرد.
3- گوجه‌فرنگی به دلیل نداشتن نمک و قند غذای مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت و فشارخون است و گوجه‌فرنگی به دلیل داشتن فیبر و مواد قندی اندک، در کاهش وزن افراد مؤثر است.
4- به مادران شیرده توصیه می‌ شود که در سبد غذایی روزانه خود، گوجه‌فرنگی را فراموش نکنند زیرا مصرف آن موجب افزایش شیر و بهبود بافت آن می ‌شود.
5- گوجه‌فرنگی ضامن سلامت و شادابی پوست بدن به ویژه پوست صورت است. با مالیدن آب گوجه فرنگی به پوست، به مرور زمان جای جوش‌های کهنه و نیز لکه‌های قهوه‌ای روی پوست محو شده و پوست، لطافت و شادابی خاصی پیدا خواهد کرد.
6- گوجه‌فرنگی داروی مناسبی برای رفع عصبانیت‌های افراد است. مصرف مداوم گوجه فرنگی همراه با غذا و به صورت سالاد، سیستم عصبی بدن را تقویت کرده و ‌آرامش را به همراه خواهد آورد.
7- ویتامین A موجود در گوجه فرنگی، سبب تقویت بینایی و سلامت پوست، مخاط و استخوان‌ها می ‌شود.
8- مصرف گوجه فرنگی همراه با مواد نشاسته‌ای به خصوص حبوبات، سبب هضم بهتر این مواد در معده می ‌شود.
مصرف گوجه‌فرنگی ممکن است در برخی افراد آلرژی یا حساسیت‌های پوستی ایجاد کند. توصیه می‌ شود افرادی که دچار آلرژی هستند، هنگام بروز این بیماری از مصرف مواد حساسیت‌زا از جمله گوجه فرنگی خودداری کنند، همچنین افرادی که دچار بیماری تیرگی زیر چشم هستند باید توجه داشته باشند که یکی از علل این بیماری، حساسیت و آلرژی است. این افراد نیز باید در میزان مصرف گوجه‌فرنگی احتیاط کنند.
فریبا خاکزاد

Be Your Doctor. با پشتیبانی Blogger.
Accessories

Followers

امار گیر

از ما خرید کنید و با ما باشید.

> اسپری تاخیری Super Dooz 125000

> کرم 2عددي شارک پاور مخصوص آقایان

> مگنا RX

> قطره خوراكي اسپانيش فلاي مخصوص بانوان

> اسپری بزرگ کننده سـیـنه دکتر جیمز

> كرم مرواريد اصل فلور محصول فرانسه

> دستگاه اكستندر:افزایش طول و سایز آلـت

> نرم افزار تبدیل گفتار به نوشتار

> ریش تراش ضد آب میکروفورس

> اصلاح مردان میکروتاچ MICRO TOUCH

> ژل زنـاشويي اينتيمو با تاييديه بهداشت

> قطره خوراكي اسپانيش فلاي : مخصوص خانمها

> قرصهاي ويگو : مخصوص دیرانـزالی و نعـوظ آلـت

> کرم بزرگ و سفت کننده باسن پارتنر فرانسه

> کمربند لاغری جدید استیم بلت steam belt

> کرم شارک پاور مخصوص آقایان

> لارجرباكس ويژه : افزایش طول و سایز آلــت

> آلبوم سعید پور سعید

> نچرال ولتز -NATURAL-WEALTH

> آلبوم های همایون ( امین حبیبی )

> كاملترين مجموعه موسيقي آرام بخش

> لوسیون رفع تیرگی مناطق حساس بدن Partner

> آموزش زبان انگلیسی در خواب

> ژل آمیزشی سیمپلکس فرانسه

> کرم لارگو (افزایش حجم و ضخامت - آقايان-)

> تمامي آلبومهاي ايرج بسطامي

> شارك پاوركرم:افزايش قطر و سايز آلـت مردان

> ویبرادوم رومانتیک با مجوز بهداشت

> لنز رنگی چشم چند رنگ اینوا

> کرم برطرف کننده سفیدی موی Discreet

Categories

خواص هویج ارزش غذایی کدو حلوایی و تخم کدو ارزش غذایی کلم بروکلی خواص درمانی هویج خواص کلم بروکلی فواید پیازچه برای سلامتی * بابونه * * بانشاط شدن * جعفری * بهبود جراحت * در مورد هویج * فلفل دلمه ای * * مرزه * * مفید برای بیماری قلب * کاسنی * ارتقا دهنده سلامتی ارتقا سلامتی روده از روده تا ریه اسفناج افزاینده شیر مادر انواع کدو حلوايي انواع کدو حلوایی اگر مغز شما دیگر كشش فراگیری مطالب را ندارد، این سبزی بدبو را دست کم نگیرید تاثیر درمانی کرفس تاثیر درمانی کرفس در سرطان خون تاثیر فلفل تند در پیشگیری از دیابت تاثیر کدو سبز بر کاهش علاعم بیماری تاثیر کرفس بر بوی بد دهان تاثیر کلم بروکلی بر قلب ترخون و خواص آن تره‌ فرنگي، سبزي پُر‌ خاصيت ترکیبات نعناع تزئین کننده غذا حمایت از سیستم قلبی و عروقی خاصیت سیر خواص * ریحان خواص اب هویج خواص اسفناج خواص بابونه خواص بابونه Chamomile خواص بادمجان خواص تره فرنگی خواص تغذیه ای و درمانی تره فرنگی خواص جشنیز خواص جعفری خواص خوب فلفلها خواص دارویی کدوحلوایی خواص درماني قارچ ها خواص درمانی تخم کدو خواص درمانی ریحان خواص درمانی مرزه خواص درمانی نعناع خواص درمانی و غذایی پیاز خواص درمانی پیاز خواص درمانی کاسنی خواص درمانی کدو خواص درمانی کلم بروکلی خواص درمانی گشنیز و تخم آن خواص شاهي Garden Cress خواص شگفت انگيز آب هويج خواص غذایی و سلامتی کاهو خواص غذایی کاهو خواص فلفل قرمز خواص كرفس خواص مرزه خواص مفيد قارچ ها خواص مفید ترخون خواص مفید روغن ‏های فرار ترخون خواص مفید فلفل ها خواص نخود‏فرنگی خواص نعناع خواص پیاز خواص کاسنی خواص کاهو خواص کدو حلوایی خوردن کلم بروکلی خوص دارویی کدو حلوایی درباره نعناع * درمان دردهای حاصل از رانندگی و علائم سرماخوردگی درمان روماتیسم و آرتریت ها درمان سردرد درمان سردرد و دل درد با نعنا درمان سرماخوردگی درمان نفخ درمان و پیشگیری از سرماخوردگی با محصولات نعناع درمان پرمویی راهنماي خريد،نگهداري و پخت کدو حلوایی راهنمایی خرید و پخت کدو حلوایی رفاقت سیر با فلب وعروق رفع خستگی با * رفع سردرد با نعناع رفع کننده بوی بد دهان روش پخت بادمجان ریحان سایر فواید شگفت انگیز سیر سبزی ضد الرژی سبزی پیشگیر بیماریها سلامت پوست با * سیر بخورید تا سرما نخورید سیر*ضد میکروب قوی است سیر، رگ‌ها را شل می ‌کند شاهی فایده سیر بر سرما خوردگی فایده سیر برای دیابت فایده لوبیا سبز نصبت به استخوان سازی فلفل در طب سنتی فلفل دلمه ای فلفل دلمه ‌ای بخورید فوايد هويج براي پوست فواید اسفناج فواید تغذیه ای بدمجان فواید تغذیه ای پیازچه فواید جشنیر فواید روغن های ضروری جعفری فواید شاهی فواید پیاز در سلامتی فواید کاسنی فواید کلم بروکلی برای قلب قارچ های خوراکی قویترین انتی اکسیدان در جعفری كرفس مواد مضر را دفع می كند لم بروکلی لوبیا سبز و خواص آن ماسک هويج محتوای هویج مرزه مروری بر خواص کنگر فرنگی مواد ضد الرژی مواد مغذی کدو نشاط بعد از ناهار با نعناع نوخودفرنگی * نکات تغذیه ای جعفری نکاتی در مورد بادمجان نکاتی در مورد خرید بادمجان نکاتی که باید در خوردن بادمجان رعایت شود هویج پخته هویج پخته * هویج پخته مغذی تر است پوست هاي خشک و حساس پیاز و سیر؛ ضد آلرژی‌ های بهاری پیشگیری از سرطان خون با کرفس و جعفری پیشگیری از سرماخوردگی چای نعناع برای كنترل پُر مویی چرا كلم بروكلی برای قلب مفیده؟ کنترل پر مویی

برچسب ها

Archives